Utveckla verksamheten där det ger resultat

Utveckla verksamheten där det ger resultat

Vet du hur du ska prioritera projekt och förändringsinitiativ för att uppnå största möjliga nytta för verksamheten? Vi på Dataföreningen Kompetens har ett certifierande utbildningsprogram som lär dig just detta.

En vanlig situation är att du arbetar med verksamhetsutveckling och har flera utvecklingsprojekt igång eller under uppstart. Men du är osäker på helheten. Vilka av projekten ska du prioritera för att på bästa sätt nå verksamhetens övergripande mål?

Du kan också stå inför nya krav, till exempel besparingar eller ökad lönsamhet. Om du sitter med ett processansvar kanske du är osäker på vilka åtgärder som effektivast möter de nya kraven.

– Här behövs en verksamhetsutvecklare som konkret kan koppla förändringsprojekt till verksamhetsmål, säger Kajsa Svedenstedt från IRM. Det gäller att kunna se den röda tråden, från målen ner till processerna där värde skapas.

Kajsa har många års erfarenhet av process- och verksamhetsutveckling inom stora internationella företag och på senare år som konsult. Hon arbetar dagligen i utvecklingsprojekt. Sedan drygt ett år tillbaka är Kajsa också ansvarig för våra certifierande program för verksamhetsutvecklare.

Kajsa EvenstedtKajsa Svedenstedt är utbildningsansvarig och har flera års erfarenhet av process- och verksamhetsutveckling. Hon kommer från IRM och arbetar dagligen i utvecklingsprojekt.

Kajsa har därför en gedigen erfarenhet av praktiskt arbete inom området och inom olika branscher.

Hur är det möjligt att koppla förbättringsarbetet till övergripande mål, så att prioriteringarna blir de rätta? 

– Genom att bryta ner målen till den enskilde medarbetarens arbetsuppgifter, fortsätter Kajsa. För att identifiera hur dessa påverkar hur målen och strategierna uppfylls. Det handlar om förmågan att på ett strukturerat sätt kunna utveckla verksamheten.

– Min syn på verksamhetsutveckling är att fokusera på verksamhetens värdeflöden, det vill säga processerna, för att sedan gå från ett kundbehov till kundtillfredsställelse.

Detta är också utgångspunkten i programmet för verksamhetsutvecklare, som är framtaget av IRM. Innehållet kan tillämpas av såväl företag som offentliga verksamheter.

– Vi ger dig verktygslådan du behöver för att ta dig från övergripande mål och strategier till rätt prioriterade utvecklingsinsatser. Och detta på ett spårbart sätt, ända ner i processernas värdeflöden. Verktygen är väl beprövade, Kajsa använder dem ute i verkligheten i skarpa projekt.

– När du genomgått programmet kan du också använda dem – för att ta reda på vad du ska göra, på vilket sätt och hur du ska gå till väga. Det går att göra förbättringar som betraktade var för sig ser ut som förbättringar. Men om de inte tar verksamheten närmare målen, då är det inte förbättringar, hävdar Kajsa.

– Många kan tycka att de bedriver bra förbättringsarbeten, men som i stort kan vara verkningslösa. Vi lär dig både hur du prioriterar rätt och hur du på ett trovärdigt sätt motiverar satsningar på verksamhetsutveckling, hälsar Kajsa Svedenstedt.

Certifierad verksamhetsutvecklare genomförs i samarbete med IRM.  

Text: Christer Berg



Kontakta mig!

Vill du veta mer? Fyll i din e-post så kontaktar vi dig inom kort!

Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy.

Tack för visat intresse

Vi kommer att kontakta dig så fort som möjligt!