Hemligheten bakom en nytänkande affärsmodell

Hemligheten bakom en nytänkande affärsmodell

Hemligheten bakom att utveckla en nytänkande affärsmodell stavas Business Model Canvas. Business Model Canvas är ett verktyg som hjälper dig att designa, analysera och förstå din affärsmodell. Den skapar en gemensam bild av affärsmodellen samt fungerar som ett underlag för diskussion och analys.

Business Model Canvas har beprövats av många stora internationella organisationer världen över och består av nio byggstenar. Hur många av följande frågor har du svar på? Och har alla i din organisation samma svar, det vill säga, en gemensam bild? 

Nyckelpartners: Vilka är våra nyckelpartners? Vad får vi för resurser från dem? Vad har de för förväntningar på vår relation?

Nyckelaktiviteter: Vilka nyckelaktiviteter krävs för att leverera våra värdeerbjudanden?

Värdeerbjudande: Vilka kundbehov kan vi tillgodose och vilket värde ger vi till kunden?

Kundrelationer: Vilka kundrelationer har vi? Vad har de för förväntningar på oss och hur ser relationen ut?

Kundsegment: Vilka är våra viktigaste kunder?

Kanaler: Vilka olika touchpoints har vi med våra kunder? Hur når vi ut till dem bäst? Var finns kunderna och vilka kanaler är mest effektiva?

Nyckelresurser: Vilka nyckelresurser krävs för att nå ut till kundsegmenten med vårt värdeerbjudande?

Kostnadsstruktur: Vilka är våra avgörande kostnader, vilka resurser är dyrast?

Intäktsflöden: Vad vill kunderna betala för? Hur mycket?

Vill du lära dig mer om Business Model Canvas och dess komponenter samt om hur man utvecklar en innovativ affärsmodell? Spana in vår kurs Business Model Design som hjälper dig förbättra din affärsmodell samt skapa, leverera och tillvarata kundnytta. Nästa kurstillfälle är den 22 november, vi ses väl där?

.

.

.



Kontakta mig!

Vill du veta mer? Fyll i din e-post så kontaktar vi dig inom kort!

Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy.

Tack för visat intresse

Vi kommer att kontakta dig så fort som möjligt!