Vad ”Spotify-dilemmat” kan lära oss som workshopledare!

Vad ”Spotify-dilemmat” kan lära oss som workshopledare!

För några veckor sedan hade jag en intressant coaching session med en Scrum Master och ett team som arbetar med ett större IT-projekt. De beskrev sin utmaning med hjälp av följande metafor:

Vi tar fram tydliga och specifika kravställningar på vad det är vi vill uppnå samt vad vi ska leverera. Problemet uppstår när vi ska ta kravställningen och ta fram idéer som kan hjälpa vårt system, produkt eller tjänst. Det känns som när någon säger till en att man bara kan välja en sång på Spotify. En uppgiven känsla av att inte veta vad jag ska välja i denna oändliga musikkatalog?! 

Detta problem brukar jag kalla ”Spotify-dilemmat”. Samma känsla uppstår när man som produktägare, utvecklare eller team har en tydlig kravspecifikation men ingen aning hur man ska ta det vidare till konkreta idéer.

Som utbildare i workshopledning och specifikt i det som kallas för Ideation så känner jag mycket väl igen gruppens utmaning. Ideation är en strukturerad och kreativ arbetsmetod som hjälper oss att gå från kravställning till konkreta idéer.

På kursen Workshopledning kommer du som deltagare att i praktiken få vara med och leda en ideation-workshop med handledning och konkreta tips på hur du kan utveckla dig inom detta område.

Jag kommer fokusera på tre saker som jag upptäckt är vanligt att man som workshopledare hamnar i när man arbetar med ideation eller utvecklingsprocesser:  

1. Hur du hittar unika insikter som blir kreativa frågeställningar 

Som workshopledare är det din uppgift att hitta unika insikter i den kravställning som du har med dig in i workshopen.

Det är din uppgift att omformulera materialet till kreativa frågeställningar som får dina deltagare att kunna tänka och se vad som kan bli bättre och komma på nya idéer.

2. Hur du designar en workshop som har inslag av olika inlärningsstilar 

Som workshopledare ska du få fram den fulla potentialen hos dina deltagare. Alla grupper och deltagare är unika och vi har alla olika inlärningsstilar. En del uppskattar en mer logisk inlärningsstil och lär sig genom att sätta saker i system samt resonera sig fram medan en annan har en mer kroppslig inlärningsstil och vill involvera sitt muskelminne.

Som workshopledare för en Ideation-workshop är det viktigt att du designar din workshop med olika inlärningsstilar i åtanke då du vill få ut den fulla potentialen hos alla deltagare!

WS_III 

3. Hur du väljer rätt kreativ övning till rätt frågeställning 

Det finns en mängd övningar och metoder som du som workshopledare kan använda dig av i en Ideation-workshop. Det är primärt att du som workshopledare har en förståelse och kunskap om vilka metoder eller övningar som passar bäst till vilken frågeställning som ni ska arbeta med.

Alla övningar utgår från fyra grundverktyg; omformulera, relaterade världar, revolution och slumpmässiga sammanhang. Med utgångpunkt i dessa finns det sedan en mängd övningar. Det som är viktigt för dig som workshopledare är att utveckla förmågan att välja rätt kreativ övning till rätt workshop!

När du väl har denna kunskap på plats kan du som workshopledare utveckla egna övningar och fylla på din verktygslåda. 

För att återknyta till mina vänner med ”Spotify-dilemmat”. Att välja en låt utan några som helst ramar eller riktning är svårt, men Spotify hjälper oss med verktyg som sökfunktion, spellistor och genreindelningar som gör det lättare för oss att hitta den där låten.

På samma sätt som Spotifys verktyg hjälper dig att hitta musik så krävs det verktyg och ramar för att få fram bra idéer. Under kursen kommer du som workshopledare få insikter, ramar och sparring på hur dina Ideation-workshops kan leverera ett bättre resultat.

Jonas LidmanJonas Lidman är senior strateg och Scrum Master. Han har arbetat mycket med innovations- och utvecklingsprocesser med allt från UD till internationella industriföretag och just nu SVT drama. Du kan följa Jonas Lidman på Twitter @thelidman där han skriver om workshoprelaterade frågor.



Kontakta mig!

Vill du veta mer? Fyll i din e-post så kontaktar vi dig inom kort!

Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy.

Tack för visat intresse

Vi kommer att kontakta dig så fort som möjligt!