Hur upplever kunden dina tjänster?
Publicerad 10 februari 2016
Tjänstedesign, även kallat Service Design, är ett ämne som växer i Sverige och fokuserar på hur du ständigt förbättrar kundernas upplevelse.
Vi har lanserat en helt ny kurs i ämnet, i samarbete med Ann Ervik på IRM och Fabian Segelström, Usify (och även Sveriges första doktor inom tjänstedesign). Kursen heter just Tjänstedesign och fokuserar på hur du kan förbättra ditt erbjudande till dina kunder.
Ett viktigt verktyg för detta är kundresan. En kundresa följer en kunds resa genom en tjänst. Det handlar alltså om hur kunden ser och upplever er tjänst. Med utgångspunkt i kundens perspektiv kan ni sedan se till att erbjuda exakt de kunderna vill ha, på det sätt som de vill ha det.
Design av kundupplevelsen är något som borde användas inom alla organisationer, inte bara inom den växande tjänstesektorn. Som tjänstedesigner är det din roll att ta bort hinder för kunderna och förbättra där det är möjligt, med start från kundens första kontakt tills tjänsten är genomförd.
Se kunderna som en ständig inspirationskälla
– Fabian Segelström
Att leverera det kunderna vill ha av er ställer dock även er organisation inför nya utmaningar. Kursen behandlar därför även hur ni kopplar samma en kundcentrering med er verksamhetsutveckling och affärsmodell.
En riktigt bra tjänst kräver både kundresor och verksamhetsutveckling!
– Ann Ervik
Vill du veta mer?
Om du missade vårt frukostmöte om tjänstedesign kan du hitta eftersändningen på DFK Play.
Vill du veta mer om hur du kan använda dig av tjänstedesign, eller om vår kurs i ämnet? Kontakta oss på info@dfkompetens.se, så berättar vi mer!
Kursledare
Ann Ervik är konsult från IRM med lång erfarenhet av verksamhetsutveckling och workshopledning i olika branscher. Med en bakgrund som interaktionsdesigner förenas dessa båda kunskapsområden i området tjänstedesign!
Fabian Segelström är tjänstedesign lead på Usify. Han har i denna roll arbetat med vitt skilda frågor som småföretagares situation, utvecklandet av nya bostadskoncept och med sjukvårdsfrågor.
Innan Fabian började på Usify blev han Sveriges första doktor med inriktning på tjänstedesign.
Kursen genomförs i samarbete med IRM och Usify.
Till kurssidan