Tre svårigheter i din digitaliseringsutmaning
Publicerad 24 februari 2016
Digitala transformationer kräver programledare som kan kombinera affärsmannaskap med teknisk förståelse och organisatoriska utmaningar.
Den digitala utvecklingen ändrar förutsättningar för hur organisationer bedriver sin verksamhet och kräver att digitalt integreras in i alla aspekter av verksamheten. Genomslaget av digitaliseringen går på tvärs över flera organisatoriska enheter och är av sådan karaktär att en enskild enhet själv inte klarar av att genomföra transformationen.
Förändringar går på tvären i organisationen
Det är viktigt att förstå de inbyggda svårigheter som finns för digitaliseringsprojekt att driva förändringar på tvärs i en organisation.
- Förändringskompetens
- Kvalitet på den digitala lösningen som ska implementeras
- Acceptans hos den mottagande organisationen
Alla tre komponenter är lika viktiga och har beroenden till varandra. Rollen Programledare får idag en ökad betydelse med den speciella kunskapen som rollen innehar i hur man driver digitalisering effektivt.
Digitaliseringen integreras i samtliga aspekter av verksamheten
Komplexiteten i förändringarna ökar och gapet till organisationernas förändringsförmåga ökar. Digitala transformationer kräver därför programledare som kan kombinera affärsmannaskap med teknisk förståelse och organisatoriska utmaningar. När digitaliseringen börjar integreras i samtliga aspekter av verksamheten och påverkar allt från kanalstrategier, processer och data till den operativa delen av verksamheten kan vi inte riskera att fortsätta med den dåliga träffbild på att leverera förväntade effekter som dagens projekt uppvisar.
Behov av snabba förändringar
Organisationers behov av snabba förändringar har aldrig varit så stora som i dag. Man behöver utveckla en kunskap i hur man driver digitalisering effektivt, som tar hänsyn till existerande affärs- och verksamhetsmodeller, som integrerar projekt- och utvecklingsmodeller, och som håller ihop alla effekter som går på tvärs i organisationen.
Eller för att citera Peter Greenwood, group executive director— strategy, CLP Group, i en undersökning som The Economist genomförde 2013:
Companies fail or fall short of their potential not because of bad strategies, but because of a failure to implement good ones