Tre avgörande steg: så lyckas du med ITIL® och Service Management
Publicerad 20 september 2016
Pelle Råstock, författare av boken ”Att leverera IT-tjänster” och kursledare för vår kurs TRIM grundkurs, listar här vad man bör tänka på för att lyckas med ITIL och Service Management.
1. Ansvar
Ett tydligt definierat ansvar är en viktig komponent för alla organisationer. Om en individ förstår sitt ansvar så kommer hen att utföra de aktiviteter som behövs, även om det inte finns någon process. På detta sätt vänder man på resonemanget och processen blir en hjälp till någon som redan måste utföra aktiviteten, istället för att processen blir något som man tvingas att göra utan att förstå varför alla gånger.
2. Helhet
Leverans av IT är en lagsport. Alla delar av IT-organisationen måste fungera tillsammans för att helheten ska bli effektiv. Service Management handlar om att utnyttja de resurser (information, budget, infrastruktur, applikationer) och tillgångar (kompetens, processer, organisation, styrning) som du har till förfogande på det mest optimala sättet. Inte helt olikt rollen som huvudcoach i en lagsport.
3. Kopplingen till organisationen
Det är din befintliga organisation som ska använda Service Management. För att få det att fungera så måste alla nya roller, funktioner och processer utgå ifrån och kopplas ihop med den befintliga organisationen. Använd befintliga styrmodeller, roller och strukturer så långt det är möjligt. Detta förenklar för alla inom organisationen att förstå och fungera i det nya som tas fram.
Pelle Råstock har arbetat med it i över 20 år, varav merparten av tiden som instruktör och service management konsult. Erfarenheten från dessa år resulterade i boken ”Att leverera IT-tjänster” som släpptes våren 2015 och ligger till grund för referensmodellen TRIM.
TRIM grundkurs steg 1