Konkreta nyttor med PENG
Publicerad 27 september 2016
PENG är marknadens mest etablerade modell för att identifiera och värdera alla nyttor som en investering eller förändring kan ge.
Kartläggningen visar hur nyttorna förhåller sig till varandra och sätter dem i relation till kostnaden. Teresa Thorson, ansvarig för PENG-modellen på Sigma och lärare i våra kurser inom området, berättar om tre fallgropar som kan undvikas med hjälp av PENG.
1. Att förbruka verksamhetens resurser till ingen nytta
De flesta har varit delaktiga i ett projekt eller en satsning där det är otydligt vad det egentliga syftet är.
En PENG-analys ger svar på VAD nyttan är, hur STOR nyttan är i relation till kostnaden samt ger ett tydligt kommunikationsunderlag till samtliga intressenter.
2. Att inte ha samsyn kring varför en förändring görs
Ofta saknas en komplett bild av varför ett projekt eller en investering ska genomföras. Det kan exempelvis saknas förståelse i verksamhetens olika delar av vad projektet ska resultera i.
En PENG-analys ger helhetsbilden och en möjlighet att förstå och prioritera på ett sätt som gynnar alla. Det är precis lika viktigt oavsett om vi behöver få med alla nyttor eller skapa samsyn för vad som INTE är nyttor.
3. Att missa en möjlighet, eller att misslyckas med att få fäste med bra idéer
Många möjligheter har gått om intet för att man har fokuserat för hårt på kostnaden och inte ställt den i relation till vilken nytta den skapar.
Med en PENG-analys tydliggörs relationen mellan nyttor och kostnader, samt när nyttorna kan förväntas uppstå. Du får ett konkret underlag för beslut!