Kravhantering, Desgin Thinking, Design principerDiplomerad kravhanterare

Lär dig behärska grunderna inom kravhantering och kundcentrerade tekniker.
Förmedlande
Den här diplomering är för dig som jobbar med digitala tjänster och kanaler, och som vill behärska grunderna inom kravhantering och kundcentrerade tekniker.

Genom att gå diplomeringsprogrammet får du de insikter och verktyg du behöver för att bedriva ett framgångsrikt kravarbete där det handlar om att fånga upp, förstå och lösa behoven som uppstår bland intressenter, kunder och användare.

 

 

Du genomför följande två utbildningar hos IDG & Webbdagarna Academy:

 

 

 

Du kan välja att gå utbildningen på plats eller på distans. Efter genomförda kurser får du ett prov med tjugo frågor där 12 rätt (60%) krävs för att bli godkänd. När du blir godkänd får du ditt diplom av IDG 

& W

ebbdagarna Academy som bekräftar att du har djupgående kunskaper och kompetens inom kravhantering och du kan därefter kalla dig för diplomerad kravhanterare.

 

Diplomeringen är perfekt för dig som arbetar med kravhantering, produktutveckling, design eller IT-projektledning och är intresserad av att förbättra samarbetet mellan olika intressenter, från affärssidan till utvecklingsteamet. Du kanske jobbar som verksamhetsutvecklare, produktägare, business analyst, systemförvaltare, användarrepresentant, med kundtjänst eller med ansvar för webb- och digitala kanaler.

 

 

Det här lär du dig:

  • Hela kravhanteringsprocessen – från insamling till förvaltning 
  • De mest användbara teknikerna i kravhanterarens verktygslåda: Hur du fastställer målgrupp och övergripande krav, hur du planerar och genomför granskning av krav, vilka verktyg som kan underlätta arbetet, vikten av att samt metoderna bakom att arbeta iterativt/agilt.
  • Designprinciper för ett mer kundcentrerat kravarbete – insikter och empati, visualisering, samarbete, lärande genom görande, och en holistiskt tillvägagångssätt.
  • Design thinking som ett agilt ramverk – empati, definiering, idégenerering, prototyping, testning, implementering.
  • Kvalitativa intervjuer med stödmaterial – Lär dig hur djupintervjuer med trigger-material kan avslöja viktiga insikter och skapa en grund för starkare kravställning.
  • Användningstester i par – Observera användare samtidigt som du dokumenterar bohoven genom att låta dem använda prototyper eller nya versioner av funktioner och tjänster. Du observerar vad de gör samtidigt som du fångar upp hur de tänker och vad de behöver.
  • Visualisering med customer journey mapp (kundresekarta) – Skapa en holistisk bild av användarens interaktioner med tjänsten, från början till slut. Identifiera både smärtpunkter och förbättringsmöjligheter för att sedan kunna prioritera och planera för lösningar.
  • Prototyper och skisser – Utforska och kommunicera både behov och lösningar genom allt från enkla skisser till högupplösta prototyper, som tillsammans med kraven i textform skapar en helhetsbild som både verksamheten och utvecklingsteam har lättare att förstå.
  • Acceptance criteria som fritext, Given-When-Then scenarios och tabeller – Lär dig komplettera enklare checklistor med ”Given-When-Then”-scenarier för att säkerställa att krav är tydligt definierade och verifierbara.
 
 

Chris Hofstetter

Chris Hofstetter jobbar som konsult och utbildningsledare inom sitt specialistområde kravhantering av digitala tjänster och IT-system. Han har varit VD för Konsultbolag1 Utbildning och Director för Academy-verksamheten hos designbyrån inUse. Idag är han affärsområdeschef för IDG & Webbdagarna Academy. Han håller även inspirationsföreläsningar om trender inom kund- och användarcentrerade arbetssätt samt kravhantering. 


Kontakta mig!

Vill du veta mer eller har du frågor om den här utbildningen? Fyll i ditt telefonnummer eller e-post så kontaktar vi dig inom kort!

Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy.

Tack för visat intresse

Vi kommer att kontakta dig så fort som möjligt!