Kravhantering, UX, Design ThinkingKravhantering – fördjupning i kundcentrerade tekniker

Från kundresan till acceptanskriterier
Förmedlande

Ta din kravhantering till nästa nivå genom att sätta intressenter, kunder och användare i centrum!

 

På en dag får du prova praktiska tekniker som hjälper dig fånga och prioritera behoven för att sedan kunna identifiera och dokumenera lösningar. Genom att jobba med ett case får du insikter i hur teknikerna tillämpas i alla aspekter av ditt kravarbete, från insamling till dokumentering och uppföljning. Med metoder hämtad from design thinking, user experience (UX) och service design tjänstedesign) brygger vi glappet till agil utvecklingsens backlogs, epics, stories och acceptanskriterier. Genom att koppla kunderesekartor och prototyper tydligare ihop med stories och acceptanskriterier skapar du en kraftfull helhetsbild över kraven. Din organisations dagliga arbete med kravhantering underlättas genom att skapa en gedigen grund för löpande prioritering, kommunikation och uppföljning av kraven.

 

Du får lära dig:

 

Denna intensiva kurs ger dig verktygen för att effektivt samla in, visualisera, prioritera och följa upp krav – allt med organisationens effektmål och användarens behov i fokus. Kursens upplägg betonar praktisk tillämpning av teknikerna genom att koppla samtliga övningar till samma case:

 

  • Designprinciper för ett mer kundcentrerat kravarbete – insikter och empati, visualisering, kollaboration och samarbete, lärande genom att göra, och ett hollistiskt tillvägagångssätt.
  • Design thinking som ett agilt ramverk – empati, definiering, idégenerering, prototyping, testning, implementering.
  • Kvalitativa intervjuer med stödmaterial – Lär dig hur djupintervjuer med trigger-material kan avslöja viktiga insikter och skapa en grund för starkare kravställning.
  • Användningstester i par – Observera användare samtidigt som du dokumentera behoven genom att låta dem använda prototyper eller nya versioner av funktioner och tjänster. Du observera vad de gör samtidigt som du fångar upp hur de tänker och vad de behöver.
  • Visualisering med customer journey mapp (kundresekarta) – Skapa en holistisk bild av användarens interaktioner med tjänsten, från början till slut. Identifiera både smärtpunkter och förbättringsmöjligheter för att sedan kunna prioritera och planera lösningar.
  • Prototyper och skisser – Utforska och kommunicera både behov och lösningar genom allt från enkla skisser till högupplösta prototyper, som tillsammans med de textuella kraven skapar en helhetsbild som både verksamheten och utvecklingsteam har lättare att förstå.
  • Acceptance criteria som fritext, Given-When-Then scenarier och tabeller – Lär dig komplettera enklare checklistor med ”Given-When-Then”-scenarier för att säkerställa att krav är tydligt definerade och verifierbara.
 

Kursen är perfekt för dig som arbetar med kravhantering, produktutveckling, design eller IT-projektledning och är intresserad av att förbättra samarbetet mellan olika intressenter, från affärssidan till utvecklingsteamet. Du kanske jobbar som verksamhetsutvecklare, produktägare, business analyst, systemförvaltare, användarrepresentant, kunttjänst eller med ansvar för webb- och digitala kanaler.

 


Kontakta mig!

Vill du veta mer eller har du frågor om den här utbildningen? Fyll i ditt telefonnummer eller e-post så kontaktar vi dig inom kort!

Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy.

Tack för visat intresse

Vi kommer att kontakta dig så fort som möjligt!